Afgelopen weekend heb ik een keer niet zelf gekookt. Samen met mijn zusje ben ik een heerlijk weekendje naar Antwerpen geweest. Lees hier ons avontuur..

Ik woon sinds een paar weken weer lekker in Den Bosch. Ik heb wel gemerkt dat mijn familie dat erg fijn vindt, want ik heb ze in de afgelopen weken net zo veel gezien als in de rest van het jaar. Kei gezellig! Zeker mijn zusje woont nu om de hoek. Het leek ons wel leuk om samen een weekendje weg te gaan. Het was al een tijdje het plan, omdat we namelijk een weekendje gekregen hadden, maar het moest er nu ging er nu toch eindelijk van komen. We hebben besloten om naar Antwerpen te gaan. Een hotel vlakbij de markt en het hele weekend alleen maar winkelen, biertjes drinken en friet en chocolade eten, dat klinkt als een perfect weekend.

Hier kun je de avonturen zien van Kuukskes in Antwerpen. Met het zusje natuurlijk, haha!

Van de zaterdagochtend heb ik niet zo veel vastgelegd. Eerlijk gezegd was het echt een drama. 9292 gaf aan dat er werkzaamheden waren en we via Roosendaal een bus moesten nemen naar Kapellen. Daar zouden we dan een trein nemen richting Antwerpen. Onderweg kregen we bericht dat er via Breda ook een directe verbinding zou zijn. Maar goed, dat was al te laat. Dus wij gingen via Roosendaal. Na twee uur vloeken, luisteren naar een vrouw die in zichzelf praatte in een vreemde taal, een halve cake, hele smalle weggetjes en honderdduizend omleidingen, waren we eindelijk in Antwerpen. Aimy en ik waren zo ontzettend chagrijnig, dat we de eerste de beste eettent met zon op het terras hebben gegrepen, als een malle gingen plassen en toen een pizza naar binnen hebben gewerkt. Nou, dat was echt totaal niet het plan, maar we moesten echt even ontladen. Daar viel ik even door de mand met al jullie goede tips.

Toen we een beetje waren bijgekomen zijn we naar het hotel gegaan. We hebben ingecheckt, ons even opgefrist en toen zijn we de stad in gegaan. Lekker struinen langs de schattige winkelstraatjes en uiteindelijk in de kerstwinkel op de meir belanden. Heerlijk fout. Van al dat gewinkel kregen we dorst. We zijn naar Appelmans geweest en hebben daar lekker cocktails gedronken.

kuukskes_antwerpen_banks_hotel

We hadden zo veel tips gekregen om ergens te gaan eten, dat we besloten om in het hotel eens even te kijken wat we echt wilden. Bij het hotel kregen we gratis hapjes en drankjes, dus we hebben eerst daar een uurtje zitten borrelen, terwijl we een leuk eettentje uitzochten. We zijn uiteindelijk terug gegaan naar brasserie Appelmans. We hebben daar heerlijk gegeten. Dit was echt een aanrader. Deze hebben we aan jullie te danken.

kuukskes_antwerpen_appelmans_antwerpen

Het was het plan om de hele avond biertjes te gaan drinken, maar eerlijk gezegd waren we zo ontzettend moe, dat we terug naar het hotel zijn gegaan, een filmpje hebben gekeken en toen zijn gaan slapen. kei saai.

kuukskes_onbtijt_banks_hotel_antwerpen

De volgende ochtend kregen we een heerlijk ontbijtje. We waren er niet helemaal over uit wat we nu moesten gaan doen, want zoals wij Nederlanders niet meer gewend zijn, is bijna alles dicht op zondag. We besloten om wat leuke musea te bezoeken. We gingen eerst naar het MoMu. We hebben de halve wijk doorzocht, want in Antwerpen is het wel moeilijk om richtingbordjes de juiste richting op te laten wijzen. Uiteindelijk waren we daar vrij snel weer weg. Er was één verdieping met een collectie die best leuk was, maar verder vonden wij het persoonlijk niet heel bijzonder. Het is dat de mensen geloofden dat ik nog geen 26 was en daarom goedkoper naar binnen mocht, maar het viel echt een beetje tegen. Jammer. Wel een mooie gebouw.

kuukskes_antwerpen_momu

Vervolgens liepen we via de stille winkelstraten naar het Rubenshuis. Dat was absoluut géén tegenvaller. Alleen het huis is al een kunstwerk op zich. Uiteraard waren er prachtige werken te zien. Omdat we redelijk vroeg waren, viel het ook mee met de drukte. Dat was wel prettig, want de kamers zijn niet al te groot. Het Rubenshuis is echt prachtig.

kuukskes_rubenshuis_antwerpen

kuukskes_rubenshuis_antwerpen_museum

Na het cultuursnuiven zijn we even over de markt gelopen die afgeladen vol was. Heerlijk, die drukte. Ik houd daar echt van. De markt deed me ook echt een beetje denken aan de markt in Rotterdam. Een plein vol fruit, groente, olijven, buitenlandse hapjes, de geur van gegrilde kippen en roepende verkopers. Heerlijk.

Aimy wilde graag wat gaan drinken bij de chocobar, maar wist niet meer waar die was. Na een half uur zoeken kwamen we eindelijk aan, maar er zat niemand. Daar hadden we eigenlijk niet zo veel zin in. We zijn maar doorgelopen naar het water en daar was een dienst aan de gang vanuit de kerk. We zijn met de stoet meegelopen en hebben op een terras aan de voet van de kerk lekker een biertje gepakt.

kuukskes_fritkot_max_friet

We vonden het wel belangrijk om nog een lekker frietje te eten, dus we hebben ‘geluncht’ bij Fritkot Max. Het was er behoorlijk druk, en de tafeltjes waren allemaal vol, dus we hebben met ons dienblaadje vol friet, stoofvlees en Belgische mayo lekker op een bankje gezeten. Dat was echt puur genieten.

Na het frietje hebben we uitgecheckt bij het hotel en was het tijd voor souvernirs. Ik wilde ontzettend graag een stuk chocolade kopen, om er een leuk gerecht mee te maken. Bij ‘The chocolate line’ op de meir hadden ze prachtige brokken chocolade uit verschillende landen en ik heb 200 gram pure chocolade (64%)  uit Peru gekocht. Aimy wilde nog een Belgische wafel en een geweldig lelijke kerstman uit de kerstwinkel (die nog wel open was), dus die hebben we nog gehaald.

kuukskes_chocolate_line_meir_antwerpen

We waren allebei echt moe en ik had een gloednieuwe bank in mijn huis staan, dus we zijn lekker op tijd terug gereden naar Den Bosch. Bij de stip hebben we nog lekker ordinair spare-ribs zitten eten (met rijst, omdat we geen friet meer konden zien, haha). Het was echt een heerlijk weekendje in Antwerpen. En ook super gezellig met Aimy. Het zusje.. Mijn zusje!