Wat een gek jaar heb ik achter de rug. Bijna een jaar geleden ben ik uit het onderwijs gestapt en sindsdien zijn er zo veel (te) gekke dingen en leuke mensen op mijn pad gekomen. Maar wat ik een beetje vergat is om zelf ook af en toe een pauze te nemen. Dus besloot ik om een paar nachtjes wellness in het Savarin hotel te pakken. Later bleek mijn lieve vriendinnetje Elke (we kennen elkaar echt al ons halve leven) ook wel mee te willen, dus gingen we mooi samen! Zij had een auto, dus zo konden we bij toeval ook af en toe op en neer naar Delft. Ik ben het type sightseeing, lekker eten, ontspannen en natuurlijk ook een drankje op z’n tijd. En dat kan daar allemaal

48 UUR IN HISTORISCH DELFT

We hebben overnacht in het Savarin Wellness Hotel in Rijswijk, maar daarnaast ook heel veel leuke hotspots en mooie plekjes ontdekt in Delft, die ik graag met jullie zou willen delen! Dus hier komt ie dan! Mijn 48 uur in Delft.

48 UUR IN HISTORISCH DELFT DELFTS BROUWHUIS
BORRELEN BIJ HET DELFTS BROUWHUIS

12.00 uur : Lunch bij ‘t Postkantoor

Na een uurtje rijden vanaf Den Bosch kom je aan in Delft. Onze auto hebben we in de parkeergarage van de Markt neergezet, wat echt een ideale locatie is. Vervolgens zijn we de stad ingelopen, richting ’t Postkantoor. Of we een ansichtkaart gingen versturen? Nee gek, om er te lunchen.

Als je voor het pand staat, verwacht je niet dat het zo groot en ruimtelijk is. Het gebouw is heel diep en knus ingericht. Door de verschillende hoeken, hoogteverschillen en de doorkijk naar de tuin, ziet het er lekker dynamisch, vol en toch ruimtelijk uit.

Wij kozen voor de vega clubsandwich en het broodje met gemarineerde kip. Vooral het broodje warme kip vond ik erg lekker. Kopje koffie of thee erbij. Yumm!

'T POSTKANTOOR DELFT LUNCH
BROODJE GEMARINEERDE KIP

’t Postkantoor is overigens van 1890- ca. 1990 ook echt hét postkantoor van Delft geweest. Vandaar de naam.

Adres: Hippolytusbuurt 14

'T POSTKANTOOR DELFT LUNCH
‘T POSTKANTOOR DELFT

14.00 uur:  Nieuwe Kerk Delft

Als je in Delft bent, denk je aan het koningshuis. Ik wel ten minste. Ik was een keer eerder in Delft geweest, maar kende de Nieuwe Kerk vooral van de televisie. Sinds Willem van Oranje vinden bijna alle leden van het koninklijk huis hier hun laatste rustplaats.

Dat dat zo gekomen is, is eigenlijk per toeval. De voorouders van Willem van Oranje lagen immers in de Grote Kerk van Breda, maar die stad was in handen van de Spanjaarden toen Willem van Oranje overleed. Zodoende werd hij in de Nieuwe Kerk begraven.

NIEUWE KERK DELFT WILLEM VAN ORANJE GRAFMONUMENT

Het grafmonument is een van de opvallendste en gaafste delen van Nieuwe Kerk. De toren is ook te beklimmen, maar dat hebben wij niet gedaan.

Adres: Markt 80

15.30 uur: Wijntje bij stadscafé de Waag

Na het bezoeken van de Nieuwe Kerk, hebben we even een drankje gedaan bij stadscafé De Waag. Ik kende dit nog van een paar jaar geleden, omdat ik daar een keer had opgetreden met “Sneaky G” (de band waar ik een tijdje bij gezongen heb).

De Waag (vroeger een gebouw waar handelswaar in gewogen werd) zit recht achter het stadhuis en is nu een restaurant / eetcafé. Wij hebben daar even gezellig een wijntje gedronken aan de bar! Fijn.

Adres: Markt 11

17.00 uur: Savarin Hotel

Zo, dan is het nu tijd om in te checken in het hotel en de sauna in te duiken (daar kwamen we immers ook voor). Savarin is een fijn hotel met restaurant en spa, waar je heerlijk tot rust kunt komen.

SAVARIN HOTEL SPA EN RESTAURANT

We hebben ingecheckt, onze koffers in de kamer neergezet en zijn eigenlijk gelijk de wellness ingelopen. Even zwemmen, de sauna in en een boekje lezen. Wij zijn ook nog voor een herfstpeeling en –pakking en massage met hammam gegaan. Heerlijk. Wij hebben sowieso amper op de kamer gezeten. Als wij niet in Delft waren, of gingen slapen, waren we aan het sporten (dat kan hier ook prima) of lagen we in de wellness.

Van de spa heb ik helaas geen foto’s (logisch dat je die daar niet mag maken), maar het zag er erg netjes uit. Het is niet heel groot, maar daar hadden wij doordeweeks niet zo veel last van.

Adres: Laan van Hoornwijck 29

19.00 uur Diner bij Restaurant Savarin

Het restaurant van Savarin heeft al jaren een naam opgebouwd als gastronomisch restaurant en is aangesloten bij de Jeunes Restaurateurs d’Europe. Bij het arrangement dat wij geboekt hadden, zat een driegangen menu, dus dat wilden wij sowieso proberen.

Wij gingen vooraf nog extra voor oesters (want daar zijn wij gek op) en kozen voor een bijpassend wijn arrangement.

RESTAURANT SAVARIN

We hebben erg lekker gegeten. Ik was vooral fan van de corvina (vis) als voorgerecht en het dessert met karamel en citrus. De gerechten waren mooi gepresenteerd en goed op smaak. Daarbij was het personeel erg vriendelijk en de sommelier lekker gepassioneerd aan het vertellen over zijn liefde voor wijn.

Adres: Laan van Hoornwijck 29

10.00 uur koffie bij Kek, de koffiebar van Delft

Na het ontbijt en wat rondstruinen door de straatjes en steegjes van Delft, is het tijd voor koffie. En dat kan super goed  bij Kek. Wat een leuk tentje. Als je binnenloopt kom je terecht in een heel leuk mini winkeltje met daarachter een gezellige, knusse plek om te zitten. Wij hadden niet gereserveerd en waren net op tijd, want het was behoorlijk druk.

KEK DELFT

Omdat het niet zo’n lekker weer was, ging ik voor een Pumpkin Spiced Latte (ben ik gek op zoals je weet), met een stuk carrot cake. Super machtig, maar ook erg lekker!

Adres: Voldersgracht 27

PUMPKIN SPICED LATTE MET CARROT CAKE

11.00 uur Oude kerk Delft

De Nieuwe Kerk in Delft heeft zijn naam niet zomaar gekregen, er was namelijk ook al een Oude Kerk. Wat in 1050 begon als een turfstenen kerkje, werd door de eeuwen heen helemaal uitgebreid tot Gotische Basiliek. Wanneer Delft in 1246 stadsrechten kreeg, beschouwde men dat jaar ook het officiële “geboortejaar” van de Oude Kerk. Toen overigens nog vernoemd naar Sint Bartholomeus, de beschermheilige van de stichter.

Wat ik zo geweldig vind aan deze kerk? De Vaderlandse historie die je hier inademt. Grote namen als Piet Hein, Johannes Vermeer en Antoni van Leeuwenhoek liggen hier begraven. Daarbij is het glas in lood in deze kerk ook echt geweldig mooi.

Adres: Heilige Geestkerkhof 25

14.00 uur bier en hapjes bij Delfts Brouwhuis

Na al  het opnemen van die geweldige informatie en geschiedenis, is het tijd voor een biertje. Om echt te lunchen is het een beetje te laat, dus gingen we voor een lekker biertje van de Delftse Brouwers en een borrelplank.

DELFTS BROUWHUIS DELFT
DELFTS BROUWHUIS
WISSELENDE TAPKAART

Daar waar al ruim 700 jaar een brouwerij zit, laat Delfste brouwer John Brus écht Delfts bier uit een van de 20 taps stromen. Een geweldig pand met flink terras en bier drinken tussen de ketels. Dat is echt tof.

DELFTS BROUWHUIS DELFT
BORRELEN TUSSEN DE KETELS

Daarbij heb je bij het Delfts Brouwhuis een wekelijks wisselende tapkaart. Ik ging dit keer voor een “Milde makaak” en de porter. Heerlijk. Goede borrelplank ook trouwens op aanraden van de gezellige jongen die ons hielp en later ook doorstuurde naar Hanno, om er een hapje te eten. Niet geheel toevallig zo bleek, want ze vriendin werkte daar, haha! Kei leuk!

Adres: Hippolytusbuurt 43

15.30 uur shoppen in Delft

Het centrum van Delft is echt maar heel klein en zit vol met leuke straatjes, toffe winkels (zoals Van der Burgh Chocolaad), gezellige (eet)cafés en veel kleine ondernemers. Het deed me echt een beetje denken aan thuis.

SHOPPEN EN SIGHTSEEING DELFT
VAN DER BURGH CHOCOLAAD
LEUK SHOPPEN IN DELFT

Sowieso als je door de Voldersgracht loopt, kun je bij bijna iedere zaak een liedje van de Oeteldonkse CD citeren. Kek, café zondag en niet te vergeten het (Delfts) Blauw. Zie je, echt een beetje Den Bosch..  haha.

Natuurlijk heb je ook een aantal van die heerlijke toeristische winkels vol met magneten, klompen, kazen en tulpen, maar ik vond het reuze meevallen. Ook de versmarkt aan de voet van de Nieuwe Kerk is gezellig.

DELFT

Adres: overal in het leuke winkelcentrum

ANTIEK SHOPPEN

19.00 uur Café de Wijnhaven

Omdat het nog te vroeg is om te gaan eten, maar de winkels al dicht zijn, doen we nog even een drankje bij café de Wijnhaven. Gezellig in het raamkozijn.

CAFÉ DE WIJNHAVEN

Wij hebben er alleen even een wijntje gedronken, maar de kaart ziet er ook veelbelovend uit. Lekker plekje.

Adres: Wijnhaven 22

WIJNEN BIJ CAFÉ DE WIJNHAVEN

20.00 uur Diner bij HANNO – Groots café

Hanno. Ik denk persoonlijk mijn favoriete hotspot van Delft. Als we die tip van de jongen (ben z’n naam kwijt) in het Delfts Brouwhuis niet hadden gekregen, hadden we dit waarschijnlijk nooit zelf gevonden. Dank daarvoor!

HANNO GROOTS CAFÉ UIT ETEN DEN DELFT
HANNO – GROOTS CAFÉ

Nadat eigenaren Hugo en Kim een wereldreis hebben gemaakt, zijn ze ruim een jaar geleden begonnen met Hanno. Een restaurant waarin de gehele menukaart zijn roots vindt in de herinneringen van de reis.

Naast dat het restaurant zelf er echt heel tof uit ziet (vol met mooie schilderingen, kleuren, souvenirs en vrolijk personeel), is het eten ook echt heel lekker. Wij hebben flink ons best gedaan, om zo veel mogelijk te bestellen.

HANNO GROOTS CAFÉ UIT ETEN DEN DELFT
DE PARRILLADA WAS EEN VAN MIJN FAVORIETEN

Mijn favoriete gerechten waren denk ik toch wel de oester Taenkwa, Parrillada en de tacos met eend. Al was er eigenlijk niets dat níet lekker was, haha!

Van de kaasplank werd ik ook blij. Je krijgt er een menukaart bij, zodat je zelf kunt onderzoeken welke kazen er op de plank liggen. Omdat ik zo’n kaasfreak ben, mocht Elke me overhoren. Een kaas herkende ik gelijk. Dat was de Rotterdamsche Oude. Daar heb ik natuurlijk een paar dagen voor gewerkt. Dat was wel grappig.

Hier zou ik echt zo weer naar terug gaan! Wij zijn fan!

Adres: Doelenplein 7

HET BESTE DESSERT BLIJFT KAAS!
DELFT BY NIGHT
DELFT IN DE AVOND

22.00 uur Savarin Hotel

Eenmaal terug in het hotel hebben we nog een uurtje van de wellness genoten. Als hotelgast kun je namelijk van 07.00 tot 23.00 gebruik maken van alle voorzieningen. Ideaal. En daarna lekker naar bed.

SAVARIN SPA HOTEL EN RESTAURANT
SAVARIN HOTEL SPA
HOTELKAMER

09.00 uur ontbijt bij Savarin

Achter het restaurant zit het ontbijtgedeelte van het hotel. Een uitgebreid koud buffet en live cooking voor je pancakes of omelet. Voor ieder wat wils en allemaal heel lekker.

SAVARIN SPA HOTEL EN RESTAURANT
ONTBIJT BIJ SAVARIN HOTEL

Wij hebben echt een fijn verblijf gehad en ik zou hier zo nog een keer kunnen verblijven. Ook met de auto echt op steenworp afstand van zowel Delft als Den Haag, dus echt ideaal.