KOUTOUBIA MARRAKECH
De laatste drie dagen van onze rondreis door Marokko zijn we naar via de Kasbah route en Ait Benhaddou terug gegaan naar Marrakech.

Dag 7

Op dag 7 moesten we weer vroeg op en vervolgden we onze excursie richting Ait Benhaddou. Zoals ik al eerder  beschreef, reden we richting de kasbah route. Een kasbah is een fort, gebouwd van leem. Een ksar is een dorp van leem, een compacte vesting met vaak maar 1 of twee openingen naar buiten. De levensduur van leem is niet zo lang. Als een vesting niet meer bewoonbaar was, werd er een compleet nieuwe vesting gebouwd, in plaats van dat er werd gerestaureerd. Daarom kun je duidelijk verschillen in generaties vestingen zien. De oude ksar wordt dan een ruïne.

KASBAH ROUTE IN MAROKKO
TROPISCHE BUI BOVEN EEN KSAR.

Op weg naar Ait Benhaddou rijden we door Ouarzazate. In dit gebied worden veel bekende films (waaronder SATC 2, Star Wars, Kingdom of Heaven etc.) opgenomen. De steenwoestijn is het decor voor vele films. Hier staat ook de grootste filmstudio van de wereld.

KASBAH ROUTE OUARZAZATE FILMSTUDIO
CLA STUDIOS IN OUARZARZATE

Ait Benhaddou ligt aan de voet van de Hoge Atlas en is een eeuwen oude ksar met 7 kasbahs. De stad wordt trouwens ook gebruikt als decor voor films, zoals “Game of Thrones” en “The Mummy”. We hebben hier nog een presentatie-opdracht gedaan en gingen toen richting het hotel. Lopend of met de bus. Ik ging, samen met nog een paar anderen lopend.

AIT BENHADDOU MAROKKO
AIT BENHADDOU

Onderweg kreeg ik nog bekant een hartaanval omdat ik over een vervelde slangenhuid heen stond te plassen. Ik dacht dat het een levende slang was. Je kunt je vast inbeelden hoe dat eruit moet hebben gezien, haha.

Het hotel had een hele fijne ruimte om uit te rusten en lekker te eten (heerlijke tajine). Het was ook wel fijn dat we rustig aan konden doen, want je merkt dat zo’n excursie met vele indrukken best heftig is. We sloten de avond af met het heftigste potje UNO dat ik ooit heb gespeeld.

AIT BENHADDOU MAROKKO
HEERLIJKE TAJINE MAALTIJD OP DE LAATSTE AVOND.

Dag 8

Op deze dag reden we naar onze eindbestemming, Marrakech. Maar voordat we daar zouden komen, moesten we weer over het Hoge Atlasgebergte. Na een flinke klim met de bus, een subtiel sneeuwballengevecht en een kopje thee, reden we met een afdaling de Haouzvlakte in. In het centrum van deze vlakte ligt Marrakech.

VIA DE ANTI ATLAS RICHTING DE HOGE ATLAS
DE HOGE ATLAS

Nadat we onze koffers hadden weggebracht naar onze laatste kamers en iedereen verzameld was, gingen we met z’n allen naar de Koutoubia. Daarna volgden we onze weg naar Djemaa el Fna, het grote marktplein van Marrakech. Hier hebben we kort rondgelopen. In het hotel kregen we een groot, heerlijk buffet. Ons laatste Marokkaanse avondmaal. ‘s Avonds kregen we de tijd om nog lekker door de souk en over het plein te struinen. Uiteraard hebben we ook even een terras gepakt. Daar zijn wij Nederlanders goed in.

KOUTOUBIA MARRAKECH

Dag 9

De laatste dag. Na lekker uitgeslapen te hebben en onze tassen te hebben gepakt kregen we nog één ultieme opdracht. Heer-lijk. we kregen allemaal een lijst met woorden in het Arabisch erop en 100 dirham (omgerekend ongeveer 10 euro).

We kregen een uur de tijd om zo veel mogelijk spullen van de lijst te verzamelen, door zo min mogelijk uit te geven. Maar je kon ook strafpunten verdienen. Er liepen namelijk een paar “mollen” rond die je stiekem op de foto konden zetten. Dus een heel uur lang moet Marrakech gedacht hebben dat er verschillende groepjes idioten rond hebben gerend.

MEDINA IN MARRAKECH
DJEMAA EL FNA

We hebben vervolgens nog de tijd gekregen om wat souvenirs te kopen en we zijn naar de Medersa Ali Ben Youssef (de koranschool) geweest. Wat een geweldig gebouw. Die mozaïeken zijn zo prachtig.

De terugreis had een kleine vertraging doordat er een vogel tegen een raam was gevlogen. Daarbij moesten we een tussenlanding maken op Agadir, dus de reis naar Nederland was een stukje vermoeiender dan heen. Maar het was echt een geweldige excursie. Zoals je gezien en gelezen hebt, hebben we onwijs veel gedaan en gezien. Deze route heeft een heel compleet beeld gegeven van Marokko. En ik zou heel graag nog eens teruggaan.

Wat gaaf om dit met mijn oude opleiding te kunnen doen!

Hier kun je onze route vinden:

Wil je de volledige reis teruglezen? Klik dan op de knop hieronder: