MAROKKO REIS RABAT EN FES
Tijdens mijn studiereis naar Marokko ga ik 9 dagen rondreizen door dit bijzondere land. We beginnen onze reis in Casablanca, Rabat, Volubilis, Fes en Midelt.

Dag 1

Dit was een dag waarbij we veel moesten reizen. We moesten al heel vroeg in de ochtend op het vliegveld zijn. Het is ongeveer 3 uur vliegen naar Marrakech. Bij aankomst stond er een bus voor ons klaar. We gingen eerst boodschappen halen voor de komende dagen. Vooral veel flesjes water. Daarna vervolgden we onze weg naar Casablanca. Dit is de economische hoofdstad van Marokko.

MAROKKO REIS DAG 1 CASABLANCA HASSAN DEUX
HASSAN II MOSKEE

Ik had al wel het idee dat ik in het buitenland was, maar kreeg nog niet direct het idee van “wooow.. ik ben in Marokko”. Als we in het zuiden van Frankrijk zouden rijden, had ik het ook nog wel geloofd. Het gebied was wat heuvelachtig en de wegen waren prima.

In Casablanca bezochten we de Hassan II Moskee. Deze moskee behoort tot de 7 grootste moskeeën in de wereld en is 210 meter hoog. Er is binnen plaats voor 25.000 mensen en buiten nog 85.000. Je kunt je voorstellen hoe groot het daar dus is. We mochten het helaas niet vanbinnen bezoeken. Ik deed nog een verwoede poging om als Javaanse moslima naar binnen te mogen, maar ik was niet overtuigend genoeg. Jammer, want volgens mij is het er echt geweldig.

Ik deed nog een verwoede poging om als Javaanse moslim naar binnen te mogen, maar ik was niet overtuigend genoeg.

In de middag reden we door naar Rabat, de hoofdstad van Marokko. Hier lag ons eerste hotel. We hebben hier ‘s avonds gegeten. Het eten was prima, maar ik had het idee dat het nog wel veel lekkerder zou worden, de komende dagen.

De kamers werden verdeeld Julia en ik hadden geluk. wij hadden een hele suite. Niet zoals je in Nederland gewend zou zijn, maar wel ruim en van de grootste gemakken voorzien. Van die geweldige zware, donkere meubels en de bekleding die op alle meubels terug te vinden is. We zijn op tijd naar bed gegaan, want de volgende ochtend zouden we vroeg vertrekken.

Dag 2

Na vroeg ontbeten te hebben, zijn we eerst even gaan kijken bij de poorten van het paleis in Rabat. Hier konden we in de categorie “cheesy-tourist-pictures” even helemaal los.

MAROKKO REIS RABAT
PALEISPOORT IN RABAT
LEKKER CHEESY FOTO

Vervolgens gingen we via Volubilis naar Fez. Na twee uur rijden kwamen we aan bij de oude Romeinse stad Volubilis. Daar kregen we de oude mythe van Orpheus en Eurydice te horen en kregen we de tijd om rond te lopen door de ruïnes van de oude stad. Een aantal mozaïeken zijn nog mooi intact en je kunt nog best duidelijk de opbouw en functies van de stad herleiden. Ik kreeg een beetje het idee dat ik door het Forum Romanum liep.

ROMEINSE STAD VOLUBILIS MAROKKO
BADHUIS IN VOLUBILIS

We vervolgden onze reis naar Fez. Wat een prachtige stad. De medina van Fez is door UNESCO aangewezen als belangrijk mondiaal erfgoed. En terecht. Hier was ik écht in Marokko. We reden eerst naar onze herberg om de spullen weg te brengen en iets te eten en daarna gingen we, in gepaste kleding, de oude stad in. De medina in Fez is meer dan 1000 jaar oud en heeft ongeveer 200.000 inwoners.

MAROKKO: MEDINA IN FEZ
DE STADSPOORT VAN FEZ

Via de kronkelige straatjes gingen we naar de Chouara Tannery, een van de grootste leerlooierijen van Fez. Voor de geur moet je er vooral niet naartoe, want het stinkt er naar dode dieren. Logisch natuurlijk, want er wordt leer gemaakt. Het is wel geweldig om te zien.

HIER WORDEN DE HUIDEN SCHOONGEMAAKT

Er zat ook een winkel bij die allerlei mooie producten verkocht, gemaakt van leer. Ik heb er een heel leuk rugzakje gekocht.

MAROKKO: MEDINA IN FES
LEERLOOIERIJ IN FES

‘s Avonds hebben we heerlijke bastilla gegeten. Dat is kip met filodeeg eromheen, gegarneerd met kaneel en suiker. Echt heel lekker. Ik moet het nog steeds eens proberen zelf te maken.

MAROKKO: MEDINA IN FEZ
BASTILLA MET KIP

Dag 3

Voor het eerst gingen we een ander klimaat in. Door de Saisvlakte reden we via Ifrane de Midden Atlas in. De Saisvlakte is een gebied met veel akker- en landbouw. De akkers worden begrensd door cactussen. Hier leven geen nomaden, maar hebben mensen een vaste woonplaats. Ifrane was een grappig stadje. Weer kreeg ik er geen “Marokko” gevoel. Het was eerder een “ik-ga-skiën-in-de-Alpen-maar-er-ligt-geen-sneeuw” gevoel. Het was er nat en koud, maar we hebben er wel even heerlijk thee kunnen drinken.

MAROKKO SAISVLAKTE
MAROKKO: MEDINA IN FES
MIJN AANWINST UIT FEZ
SNEEUW IN MAROKKO
IFRANE MAROKKO
ONDERWEG…

In de middag reden we naar Midelt. We verbleven net buiten Midelt, in de Moulouya-steppe. Na heerlijk van het zonnetje te hebben genoten wilden we de buurt gaan verkennen. Ik was graag even gaan zwemmen, maar er zat helaas geen water in het zwembad.

HOTEL TIMNAY

Maar net als we vertrekken belanden we in een enorme regenbui. Dus we moesten helaas weer terug naar de superleuke kamers. Kijk nou, die torentjes van Hotel Timnay zijn toch té leuk!

complexe touristique timnay inter-cultures
TIMNAY NET BUITEN MIDELT

Toen we opgedroogd waren was het al tijd om te eten. We kregen enorme schalen op tafel met allerlei mezze. Ik vond dat echt geweldig. In de avond hebben we even de afgelopen dagen geëvalueerd, om daarna lekker een potje te “weerwolven”.

De volgende ochtend heb ik nog even de moeite genomen om wat foto’s te maken. Zo bijzonder om in de verte de Hoge Atlas te zien, terwijl je zelf midden in het steppe-gebied staat. Dat maakt Marokko wel bijzonder hoor, dat je binnen 9 dagen alle klimaten hebt gezien.

complexe touristique timnay inter-cultures
HOTEL TIMNAY
IN DE VERTE DE HOGE ATLAS

Hier kun je onze route vinden:

Voor het complete reisverslag klik je op de knop hieronder.